مکان های دیدنی استان کردستان

تاریخ ارسال : 1403/01/14

مکان های دیدنی استان کردستان

زیباترین مکان های دیدنی کردستان که مجذوب آن‌ ها خواهید شد!

مطالب برگرفته از سایت گزینگ کالا
 

یکی از استان هایی که برای سفر رفتن می تواند گزینه خیلی خوبی باشد استان کردستان می باشد. این استان از جاذبه های گردشگری بسیاری برخوردار است و بهترین روستاهای گردشگری در این استان قرار دارد.از طبیعتی بسیار سرسبز دارد و آب و هوای آن مطبوه و کوهستانی می باشد. استان کردستان یکی از استان های ایران است که شهر سنندج مرکز آن می باشد. این استان در قسمت برغی کشور قرار دارد و با کشور عراق هم مرز می باشد. در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد در بهار طبیعیتی سبز، در تابستان محیطی پر از گلها و درختان سبز، در پاییز جنگلی زرد و رنگی با طیف نارنجی بسیار زیبا و در زمستان پر از برف که در بعضی از مناطق آن در تابستان نیز وجود دارد. در این مطلب به مکان های دیدنی کردستان می پردازیم پس با ما همراه باشید.

مسجد جامع سنندج

در استان کردستان مسجدی بسایر معروف وجود دارد دارد که در دسته آثار تاریخی به حساب می آید. این مسجد از آثار به جا مانده دوران قاجار و در دوران فتحلی شاه و به دستور والی کردستان ساخته شده است.  برای ساخت آن از کاشی های فیروزه ای رنگ استفاده کرده اند. یکی دیگر از ویژگی هایی این مسجد زیبا قرینه سازی آن است. دارای ستون، کتیبه، شبستان و پنجره های زیبایی می باشد و در ضلع شمالی خیابان امام قرار دارد.

 

مسجد جامع سنندج

 

مجموعه تفریحی فرهنگی آبیدر

سنندج از مناطق کوهستانی کشور می باشد به همین دلیل دارای مناطق دیدنی و تفریحی بسیاری است. از مناطقی که سالیانه گردشگران زیادی را به خود جلب می کند مجموعه تفریحی فرهنگی آبیدر می باشد که آن را  در دامنه کوه آبیدر ساخته اند. ابیدر یک کلمه کردی است و به معنای مکانی است که آب فراوانی در آن جاری است. به این دلیل این مکان را اینگونه نام گذاری کرده اند زیرا چشمه های آب فراوانی از این کوه جاری می شود. مجموعه تفریحی آبیدر در بخش غربی شهر و در بین کوه های آبیدر قرار گرفته است.

پوشش گیاهی بسیار زیبایی دارد و دارای تعدادی باغ و چشمه می باشد از این رو به این منطقه را پارک کوهستانی نام گذاری کرده اند. از کوه های کوچک و بزرگ تشکیل شده است که ارتفاع آن ها ۲/۲۵۰ و ۲/۳۵۰ است. وقتی به باای این کوه می روید می توانید تمام شهر را در زیر پای خود احساس کنید و شاهد زیباترین صحنه باشید.

بازار سنندج

هر شهری بازار مخصوص به خود را دارد. بازار یکی از قسمت های مورد علاقه هر خانمی است و به هر شهری که بروند حتما به آن سر می زنند. رفتن به بازار های قدیمی احساس خیلی خوبی به افراد منتقل می کند و این مکان ها حس بهتری دارد. بازار سنندج نیز به دلیل  قدمت زیادی که دارد از آثار تاریخی استان کردستان به حساب می آید. این بازار را در دوره صفویه ساخته اند و با الهام از میدان نقش جهان آن را به شکل مستطیل در آورده اند. بازار های دیگر ایران به صورت خطی ساخته شده اند و بر عکس بازار تاریخی سنندج می باشند.

 

بازار سنندج

 

عمارت آصف در سنندج (خانه کرد)

از زیباترین جاهای دیدنی که پیشنهاد می شود حتما به آن جا بروید عمارت آصف یا خانه آصف می باشد. ساخت این مکان زیبا نیز به دوران صفویه بر می گردد و به آن خانه کرد نیز گفته می شود. این عمارت نشان دهنده نماد و هویت فرهنگی مردم کرد است و از با ارزش ترین آثار فرهنگی و تاریخی استان کردستان به حساب می آید. فردی به نام آصف اعظم این مکان را ساخته است که در دوره های عدی یعنی قاجار و پهلوی قسمت های دیگری به این مکان اضافه کرده اند. دارای گچ بری های زیبا، مقرنس و معماری های بی نظیری می باشد.

حمام خان سنندج

در استان سنندج جای دیدینی زیبایی وجود دارد که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. حمام خان سندج که در ظلع شمالی بازار سنندج و در جنب مسجد داروغه این شهر قرار گرفته است می باشد. این حمام قدمت زیادی دارد و به سال ۱۲۲۰ و زمان حاکمیت امان الله خان اردلان والی کردستان بر می گردد. این بنا در زمان حکومت فردی به  نام فرهاد میرزای معتمدالدوله که عموی ناصرالدین شاه بود در سال ۱۲۹۵ هجری شمسی بازسازی شد. در قسمتی از حمام خان سندج کتیبه هایی یافت می شود که با آهنگری های ظلع های جنوبی و شمالی سکو های حمام سرد تزئین شد هاست که مین نکته  نشان دهنده یه مرمت در سال ۱۲۹۵ می باشد.

عمارت سالار سعید (موزه ی سنندج)

به عمارت سالار سعید موزه سنندج نیز گفته می شود که یکی از ساختمان های تاریخی شهر سنندج به حساب می آید. این بنای تاریخی در خیابان امام واقع شده است که در ان از اجسام تاریخی استان سنندج و شهر های اطراف نگهداری می شود. ملا لطف الله شیخالسلام سفارش ساخت عمارت سالار سعید را  داده است. این عمارت در حال حاضر به دو بخش تبدیل شده است که بخشی از آن به اداره فرهنگ واگذار شده شده است.

 

عمارت سالار سعید (موزه ی سنندج)

 

کلیسای سنندج

در شهر سنندج کلیسایی برای اقوام دیگر ساخته شده است که ساخت آن به دوره قاجار بر می گردد. این کلیسا را در سال ۱۳۷۸ به عنوان آثار ملی ثبت کرده اند. کلیسا را در یک محله به نام اغه زمان که محل مسیح نشین ها سنندج بوده است ساخته اند. این کلیسا را به سبک اصفهانی و تلفیقی از نماسازی بومی ساخته اند و دارای طاق نما و ستون های آجری می باشد. نقش هایی در ساخت این کلیسا به کار برده اند که دارای گل لوتوس و ترنج است که نشان دهنده این است این کلیسا را استادان سنندجی ساخته اند. داخل این کلیسا قناتی وجود دارد که فعال می باشد و آب نمایی در داخل حیاط قرار داده اند.

عمارت خسرو آبادی

در شهر سنندج عمارت دیگری وجود دارد که به ان عمارت خسرو آبادی می گویند که زیر بنای آن ۶۰۰۰ متر مربع می باشد. این عمارت را در دوران قاجار و در سال ۱۲۲۳ هجری قمری و به دستور حاکم وقت کردستان امان الله خان اردلان والی ساخته اند. عمارت خسرو آباد از بخش های مختلفی تشکیل شده است که یکی از آن ها قصر سلطنتی در قسمت غربی می باشد. بخش های دیگر این عمارت شامل ایوان وغلام گردش ها در سمت شرقی، حمام، اتاق، دربان و خدمتکاران است. یک باغ زیبا در داخل عمارت قرار دارد و درون این باغ کتیبه ای وجود دارد که نام فتحعلی شاه قاجار و امانالله خان حک کرده اند. 

مسجد دارالاحسان سنندج

در شهر سنندج مسجد دیگری وجود دارد که به آن مسجد دارالاحسان یا مسجد جامع گفته می شود. این مسجد از با ارزش ترین جاهای دیدنی شهر سنندج د رقسمت مذهبی به حساب می آید و مردم علاقه زیادی به دیدن آن دارند.دستور ساخت این مسجد را امان الله خان اردلان والی و در زمان  فتحعلی شاه قاجار و توسط اسالله اردلان ساخته شده است. این مسجد را روی خرابه های مسجد دوران صفویه ساخته اند.

پل قشلاق

استان کردستان جاهای دیدنی بسیاری دارد که یکی از آن ها پل قشلاق نام دارد و آن را روی رودخانه ای به نام قشلاق ساخته اند که به  دوران صفویه وزندیه مربوط می شود. این پل دارای ۶ دهاه بوده و طول آن ۷۸ متر و عرض آن ۳ متر می باشد. پل قشلاق را به صورت خط مستقیم ساخته اند و ا زمحکم ترین پل ها به حساب می آید.

 

پل قشلاق

 

رنگ استی

میرسیم به قشنگترین شهر گردشگری استان کردستان که طبیعیتی بی نظیر دارد و در ماه اردیبهشت این زیبایی چند برابر می شود. مریوان از بهترین شهر های ایران است و با هر با ررفتن به این شهر باز هم دوست دارید بار دیگر به آن جا بروید. این شهر زیبا دارای مکان های دیدنی دریاچه زریوار، دشت بیلو، آبشار گویله، تالاب زریوار و پل تاریخی گاران می باشد. در ادامه مطلب به توضح هر یک از این مکان ها می پردازیم.

دریاچه زریوار

از قشنگ ترین دریلچه های ایران که در سال  ۱۳۸۹ به آثار ملی ایران نیز اضافه شده است دریاچه زریوار می باشد. این دریاچه بی نظیر علاوه بر زیبایی که دارد بزرگترین چشمه آب شیرین جهان است. این دریاچه نکته جالبی که دارد این است که آب آن از هیچ رودخانه ای تامین نمی شود و آب دریاچه از چشمه های جوشان کف دریاچه و آب شدن کوه های اطراف به دست می آید. از تفریحات آبی این دریاچه ماهیگیری، قایق سواری، پیاده روی و داخل چادر ماندن در کنار آب می باشد کهحس هیجان انگیزی دارد.

اگر می خواهید در کنار دیدن دریاچه به تفریحات نیز بپردازید در کنار دریاجه یک مجتمع ساحلی قرار دارد که می توانید برا یگردش خود از آن استفاده کنید. دارای رستوران، فروشگاه، پارک جنگلی، پارکینگ و فروشنده های محلی که صنایع دستی زیبایی ارائه می دهند. در این دریاچه می توانید هم از قایق های موتوری و هم قایق های پدالی برای تفریحات خود استفادهکنید.

 

دریاچه زریوار

 

تالاب زریوار

 تالاب زریوار که د رزبان شیرین کردی به آن زریبار نیز گفته می شود در ۳ کیلومتری شهر مریوان قرار دارد و از جاهای دیدینی این شهر زیبا می باشد. این تالاب به محل مهاجرت پرندگان برای جوجه آوری تبدیل شد هاست و به یکی از پناهگاه های حیات وحش تبدیل شده است. تالاب زریوار نیز آب آن شیرین  می باشد. آبی که به این تالاب می ریزد از طریق آب باران،چشمه های کف تالاب و آب های سطحی می باشد. از آب این تالاب در بعضی مواقع برای کشاورزی نیز استفاده می شود. این تالاب به دریاچه زریوار متصل است که با پیوستن به رودخانه مریوان که به سمت جنوب جاری می شود و رودخانه مریوان نیز با پیوستن به چند رود دیگر باعث شکل گیری ردخانه ای به نام سیروان می شود.

پل گاران

در جایی که رودخانه وجود دارد دیدن پل برای عبور و مرور خیلی عادی است. پل گاران نیز از آن پل هایی است که برای ارتباط راحتر مردم و رفت و آمد حیوانت اهلی ساخته اند و تا سال ۱۳۲۰ از آن استفاده می کردند. این پل رادر دوران ساسانیان ساخته اند و در دوران صفویه ان را بازسازی کردند. برای ساخت این پل از موادی چون سنگ، ساروج و آجر استفاده کرده اند.

آبشار گویله

استان کردستان دارای چشمه، رودخانه و آبشار های زیادی می باشد و همه آن ها زیبایی خاصی دارند. در بین آبشار های زیبای استان کردستان و شهر مریوان می توان به آبشار گویله اشاره کرد. این آبشار د ر۲۰ کیلومتری مریوان که به روستای با همین نام یعنی گویله قرار دارد. آبشار گویله از ارتفاع ۵۰ متر و یا بیشتر برخوردار است که وقتیاز این جاده عبر می کنید می توانید شاهد این آبشار زیبا باشید.

 

آبشار گویله

 

دشت بیلو

در نزدیکی شهر مریوان دشتی زیبا قرارد دارد که طبیعت آن بی نظیر می باشد بسیار سرسبز است و دارای چشمه های متنوعی دارد. از دشت های این منطقه در زمان های قدیم برای کاشت برنج استفاده شده است. بیلو نام روستایی در قسمت مرزی شهر مریوان است و با توجه به شرایط آب و هوایی مناسبی که دارد دارای گونه های مختلفی از گیاهان و لک لک ها می باشد. فصل بهار تا اواخر تابستان محل حضور لک لک ها می باشد. بنابراین اگر می خواهید از این طبیعت با حضور لک لک ها لذت ببرید می توانید در این فصل ها به ان جا بروید. دشت بیلو در بین جنگل های شهر مریوان به زیباترین جاهای گردشگری تبدیل شده است.

زودپز برقی بخریم یا زودپز روگازی

تاریخ ارسال : 1403/01/11

زودپز برقی بخریم یا زودپز روگازی

زودپز برقی بهتره یا زودپز گازی؟

از اساسی ترین لوازمی که هر خانمی و آشپزی دوست دارد با آن کار کند زودپز است. زودپز ها در دونوع گازی و برقی در بازار موجود می باشند که و این قابلیت را دارند که در مدت زمان بسیار کمی یک غذای لذیذ را به شما تحویل می دهد. زودپز برای کسانی که شاغل هستند و وقت زیادی برای آشپزی ندارند بسیار مناسب است. زودپز می تواند مواد غذایی مانند گوشت را در زمان خیلی کوتاهی  آماده کند. اما مسئله این است که زودپز گازی بخریم یا برقی؟ کدام یک دارای ایمنی بیشتری است؟ طرز استفاده کدام نوع زودپز آسان تر است؟ قبل از خرید هر نوع زودپزی لازم است اطلاعاتی از خرید خود داشته باشید. در این مطلب در مورد هر دو زودپز مطالبی را به شما می گوییم تا بتوانید راحت تر خرید خود را انجام دهید. پس برای اینکه بدانید زودپز برقی یا زودپز روگازی را بخرید تا آخر این متن با ما همراه باشید.

زودپز چیست؟

 یکی از مسائلی که برای هر خانم و یا آشپزی مهم است داشتن عملکرد سریع در هنگام کار است. چه خوب که محصولی وجود داشته باشد کار آشپزی را بسیار راحت کند. بهترین راه حل خرید زود پز روگازی یا برقی می باشد. زودپز از آن دسته وسایلی است که عملکرد آشپزی را سریعتر پیش می برد. این محصول شگفت انگیز غذای شما را در سریع ترین زمان ممکن آماده می کند.

غذاهایی که مدت زمان زیادی برای پخت نیاز دارند را می توانید در کمترین وقت تهیه کنید و همین امر باعث شده طرفداران زیادی پیدا کند. زودپز وسیله ای است که با فشار بخار آب کمک به روند بهتر پخت غذا می کند. هنگامی که مواد غذایی را در یک فضای بسته قرار می دهید به دلیل اینکه تحت فشار قرار می گیرد سرعت برای پخت آن نیز افزایش می یابد. ویژگی دیگری که زودپز دارد این است که ویتامین های موجود در  غذا از بین نمی برد و ارزش غذایی آن حفظ می شود.

 عملکرد زودپز برقی چگونه است؟

با پیشرفت تکنولوژی زودپز های برقی به بازار آمدند که دارای کارایی راحتی می باشند. با انجام یک سری تنظیمات پختن غذا شروع می شود و لازم نیست هر بار به آن سر بزنید که در چه مرحله ای از پخت قرار دارد. تنظیمات آن به گونه ای است که بعد از پخت غذا به صورت اتومات به وسیله تایمری که دارد خاموش می شود. امنیت در این نوع زودپز ها بسیار بالا بوده و لازم نیست نگران منفجر شدن آن باشید، البته این را نیز به خاطر داشته باشید که هر محصولی را خریداری می کنید باید دارای گارانتی و از برندی معروف باشد. زیرا از هر محصولی بدل آن را نیز تولید می کنند و این ممکن است به شما آسیب بزند.

ظرفیت بیشتر زودپز های تولید شده ۶ لیتر می باشد. از کارایی زودپز برقی می توان به داشتن امنیت بالا، کارایی راحت تر، طراحی زیبا، دارا بودن قابلیت تنظیم زمان روشن و خاموش شدن خودکار اشاره کرد.جنس فولاد یا آلومینیوم دیگ زودپز باعث می شود که ضدنگ باشد. در هنگان پخت غذا ممکن است بخار زیادی جمع شود و به آن فشار بیاید و نیاز به تخلیه داشته باشد، دریچه بخار برای چنین شرایطی قرار دارد تا بخار اضافی خارج شود. زودپز ها در دو نوع برقی و گازی که به آن روگازی نیز می گویند وجود دارد که در ادامه به بررسی انواع زودپز برقی یا روگازی و تفاوت و فرق زودپز برقی و گازی میپردازیم.

زودپز رو گازی چیست؟

 یکی دیگر از انواع زودپز ها زودپز روگازی است که در مقابل زودپز برقی قرار دارد و نسبت به آن از ویژگی های کمتری برخوردار است. این زودپز های گازی قابلیت تنظیم فشار و زمان را ندارند و انرژی کمتری برای پخت غذا صرف می کنند. زودپز های گازی در اندازه های مختلفی موجود می باشند و حجم ها یمتفاوتی دارند. بعضی از زودپز های گازی دوقلو هستند یکی بزرگتر و دیگیری کوچکتر. در این زودپز ها فقط می توان میزان فشار را کم یا زیاد کرد و باید مدام به آن سر بزنید. از ویژگی های این محصول این است که به راحتی حمل می شوند و سشتشوی راحتی نیز دارند. سرعت پختن مواد غذایی در این نوع زودپز ها بیشتر است زیرا فشار بخار در آن ها گسترده تر است.

این محصول برای کسانی که با دوام بودن محصول، سرعت و نیروی بیشتر دارای اهمیت است انتخاب زودپز گازی گزینه بهتری می باشد. از نظر قیمت نیز زودپز گازی ارزانتر از زودپز برقی است. از کارایی خوب زودپز گازی می توان به طول عمر بیشتر، حمل کردن آسان، داشتن قیمت مناسب، داران بودن سایز و اندازه مناسب، مصرف انرژی کم، اشغال کردن فضای کم و شستشوی راحت محصول و قطعات آن اشاره کرد.

 

زودپز رو گازی

 

فرق زودپز برقی و گازی

زودپز های برقی و زودپز های روگازی دارای تفاوت هایی هستند که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم. یکی از اصلی ترین تفاوت های این دو زودپز این است که  زودپز گازی نسبت به زودپز برقی تعمیر آسانتری دارد و قطعات آن راحتر و قابل دسترس تر است. از دومین تفاوت میتوان به اینکه زودپز گازی با فشار بیشتری نسبت به زودپز برقی  کار می کند و زودتر داغ می شود. سومین تفاوتی که دارند قیمت آن هاست که به علت پیشرفته بودن زودپز برقی قیمت آن نسبت به زودپز روگازی بیشتر است. قیمت زودپز های روگازی نیز به عوامل زیادی از جمله برند، جنس استیل و امکاناتی که دارند بستگی دارد.

راهنمای خرید زودپز برقی و گازی

قبل از خرید زودپز باید به مواردی توجه کنید تا خرید بهتری داشتهباشید و طبق سلیقه خود یکی از مدل ها را خریدرای کنید. اولین گزینه قیمت زودپز ها می باشد. باید میزان بودجه خود را در نظر داشته باشید و طبق آن زودپز خود را خریدار یکنید. زودپز های برقی و گازی قیمت متفاوتی دارند. قیمت زودپز های برقی بیشتر از زودپز های گازی می باشد. دلیل اینکه قیمت زودپزهای برقی بیشتر از گازی است این است که زودپز های برقی پیشرفته تر و از تنظیمات بیشتری برخوردار هستند.

توجه به نوع زودپز در هنگام خرید

هر کدام از زودپز ها چه برقی و چه گازی انواع مختلفی دارند که باید با توجه به نیاز خود یکی از نمونه ها را  خریداری کنید. زودپز های برقی به دلیل داشتن آنالوگ یا دیجیتالی بودن صفحه آن ها طرفداران بیشتری از گازی دارند. کار کردن با زودپزی که دارای صفحه دیجیتالی با صفحه نمایش لمسی و دارای تنظیمات پخت است راحت تر از نوع روگازی می باشد. استفاده از تکنولوژی در این روز ها طرفداران بیشتری دارد. اما زودپز های گازی از این ویژگی بهره مند نیستند و دارای آنالوگ و یا صفحه دیجیتالی نیستند. کارایی زودپز های برقی آسانتر از زودپز های گازی است.

حجم زودپز باید چقدر باشد

یکی دیگر از ویژگی هایی که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید حجم و ظرفیت زودپز است. باید به جمعیت افراد خانواده خود توجه کنید و طبق آن زودپز را خریداری کنید. برای خانواده ای با جمعیت ۲ تا ۴ نفر ظرفیت ۴ لیتری مناسب است. زودپز هایی با ظرفیت های مختلفی دربازار موجود هستند. ظرفیت اکثر زودپز های برقی ۶ لیتر می باشند. در مقابل زودپز های گازی قرار دارند که ظرفیت های گوناگونی دارند و تا ۱۰ لیتر نیز در بازار موجود هستند. زودپز های با ظرفیت زیاد برای خانواده های پر جمعیت بسیار مناسب هستند. 

 جنس زودپز

از بهترین جنس ها برای زودپزگازی بدنه ای با فولاد ضد زنگ با روکش استیل می باشد. این نوع جنس از نظر ایمنی مقاومت زیادی در برابر فشار را دارند. دلیل بعدی این است که چون مواد با فشار بالایی پخته می شوند نباید زنگ بزنند. اگر محصول ضد زنگ نباشد می تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. به این نکته نیز توجه کنید که جنس دسته ها نسوز باشد تا در هنگام برداشتن دچار آسیب و سوختگی نشوید. بهتر است جنس بدنه زودپزهای برقی نیز از استیل و جنس دیگ های آن تفلون باشد. در هنگام خرید حتما به این موضوع توجه کنید تا بتوانیدب رای مدت طولانی از محصول استفاده کنید.

 

 جنس زودپز

 

توجه به ایمنی زودپز

زودپزهای برقی و روگازی هایی که چدیدا تولید می شوند دارای سوپاپ اطمینان می باشند. در قدیم زودپز ها سوپاپ اطمینان نداشتند و باعث منفجر شدن و به و جود آمدن آسیب هایی به مردم می شد. اما با پیشرفت تکنولوژی ایمنی محصول را بیشتر کرده اند. زودپز های برقی از قطع کن اتوماتیک برخوردار هستند و در اتمام پخت خاموش می شوند. به این صورت که با کیپ شدن سوپاپ از انفجار جلوگیری می کند.

 چند کاره بودن زودپز

چند کاره بودن زودپز ها می تواند از هر نظر عالی باشد. با خرید زودپز های چند کاره می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید و در اشغال کردن فضا نیز جلوگیری کنید. اگر چند وسیله جداگانه خریداری کنید هم هزینه زیادی برای شما در بر می گیرد و هم اینکه فضای زیادی از آشپزخانه شما را اشغال می کند. یکی از بهترین خرید ها برای زودپز های برقی خرید زودپز برقی پرشیا است. این زودپز ۴ کاره می باشد و می توانید به عنوان آرام پز، زودپز، پلوپز و گرم نگهدارنده استفاده کنید. زودپز های روگازی فط زودپز و بخار پز می باشند که در نتیجه خرید زودپز های برقی بهتر است.

نکات لازم زمان خرید زودپز گازی یا برقی

  • یکی از نکاتی که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید قیمت زودپز است. قیمت محصولی که دارای ویژگی های بیشتری است از محصولی که ساده می باشد بیشتر است. برند محصول نیز از دیگر ویزگی های است که باعث قیمت گذاری محصول می شود.
  • حتما به ایمنی محصول توجه کنید زیرا داشتن ایمنی می تواند از به وجود آمدن خطرات جلوگیری کنید. زودپزی که قرار  است بخرید باید دارای کیفیت بالایی باشد و از زمانی که شروع به پختن می کند درب آن بسته شود. باید دسته های زودپز طوری طراحی شوند که بتوانید به راحتی آن را حمل کنید و بتواند وزن محصول را تحمل کند. باید زودپز به گونه ای طراحی شده باشد که در صورتی که در داخل دیگ فشار زیادی وارد شد به صورت اتومات فشار خارج شود.
  • توجه کردن به جنس دسته ها یکی دیگر از نکاتی است که نباید فراموش کنید. جنس دسته ها باید نسوز باشد تا در هنگام پخت دچار سوختگی و آسیب نشوید.
  •  حتما باید زودپز شما دارای سوپاپ اطمینان باشد تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.
  • توجه کردن به  ظرفیت دیگ زودپز یکی دیگر از نکاتی است که نباید از یاد ببرید و باید طبق جمعیت خانواده خود آن را خریدرای کنید.
  • اگر به غذاهای بخار پز غلاقه دارید زودپز هایی خریداری کنید که دارای سبد بخارپز باشد.
  • حتما به دفترچه راهنما و گارانتی زودپز توجه کنید.

با خوشمزه ترین غذاهای محلی کردستان آشنا شوید

تاریخ ارسال : 1403/01/06

با خوشمزه ترین غذاهای محلی کردستان آشنا شوید

وقتی به کردستان می روید این غذاها را امتحان کنید

مطالب برگرفته از سایت گزینگ کالا

یکی از استان های دیدنی ایران که در میان رشته کوه های زاگرس قرار دارد کردستان است. استان کردستان دارای کوه ها، دشت ها، چشمه ها، رودخانه ها، دریاچه ها،غار و آبشار های زیبا است که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. کردستان علاوه بر قسمت های دیدنی از غذا های بسیار خوشمزه ای نیز برخوردار است که محلی می باشند و مخصوص آن منطقه هستند. غذاهای استان کردستان را از سبزیجات تازه، روغن های محلی و بدون استفاده از مواد ناسالم تهیه می کنند. اگر به استان کردستان م یروید حتما غذا های شهر های گردستان را امتحان کنید. در این مقاله قصد داریم غذاهای خوش طعم کردستان را به شما معرفی کنیم.

شلکینه از غذاهای محلی کردستان             

نان شلکینه یک نوع نان محلی است که طعم بسیار خوشمزه ای دارد و گردشگران از آن به عنوان سوغات نیز استفاده می کنند. شلکینه اینگونه درست می شود که ان را بر روی یک ساج قرار می دهند. ساج یک تابه گود و از آن به صورت بر عکس روی شعله گاز یا آتش استفاده می شود. این نان از موادی چون آرد، شیر، زرده تخم مرغ، روغن محلی، شیره انگور و یا خرما، زعفران دم کرده درست می شود. رنگ این نان خوشمزه زرد زیبایی است که حتی در مراسم های خاص نیز از آن درست می کنند.

 

شلکینه از غذاهای محلی کردستان

 

نان برساق از غذاهای سنتی کردستان

یک نوع نان دیگر محلی وجود دارد که به آن برساق می گویند و در شهر هایی مانند کرمانشاه، لرستان و ایلام نیز پخته می شود. این نان از ترکیب آرد، شیر و بکینگ پودر تهیه می شود و باید خمیر آن را چند ساعت در یک جای گرم و خشک نگه داشته شود تا خمیر به عمل آید. هنگامی که خمیر به عمل آمد، خمیر را به قطعات کوچک و دایره ای شکل تقسیم می کنند و در روغن داغ سرخ می کنند. این نان خوشمزه بیشتر در ماه رمضان و از به عنوان افطار استفاده می کنند. این نان خوشمزه از غذاهای سنتی کردستان به حساب می آید.

 

کلانه نان محلی کردستان و حومه

از خوشمزه ترین و معروف ترین نان های محلی که به عنوان غذا نیز از آن استفاده می شود کلانه نام دارد. کلانه از معروف ترین نان هایی است که تقریبا همه شهر ها آن را می شناسند، هرگاه به شهر های کردنشین سفر کنند این نان را امتحان می کنند. بنابراین کلانه را با استفاده از خمیر که از آرد تهیه می شود و با پیازچه ترکیب می کنند، سپس در ساج یا تنور می پزند. کلانه را وقتی آماده شد با روغن محلی یا هر روغنی که دوست داشته باشید چرب می کنند و همراه با ماست میل می کنند. در بعضی مناطق کلانه را همراه با شکر نیز می خورند و طعم بی نظیری پیدا می کند. کلانه از پرطرفدارترین غذا های کردستان به حساب می آید.

مردم این استان برای پخت کلانه های خود از تنور و یا ساج استفاده می کنند. ساج گزینه بهتر و راحت تری است که در ادامه معرفی یک ساج بسیار جذاب را خواهیم داشت.

 

کلانه نان محلی کردستان و حومه

 

بهتابه ای گود که دهانه آن باز می باشد و می توان به صورت برعکس نیز از آن استفاده کرد ساج می گویند. از ساج می توانید برای پخت انواع نان و غذاها از آن استفاده کنید. ساج ها در دو نوع سفری و خانگی موجود می باشند و در مدل های برقی، گازی و زغالی تولید می شوند. این ساج تفلون انوار گاز دارای دو شعله است که اندازه های آن ۴۰ در ۴۰ و از ارتفاع ۱۵ سانتی متر برخوردار است. این ساج برای خانه هایی که حیط و یا بالکن دارند خیلی مناسب است.

از ساج گازی انوار گاز می توانید برای پخت انواع نان های محلی، کلوچه، کلانه کردی و … استفاده کنید. این ساج را می توانید به کپسول وصل کنید و حتی با خود به تفریح نیز ببرید. از ساج می توانید به تنهایی بر روی آتش و از آن به عنوان تابه نیز استفاده کنید. برای خرید این ساج فوقالعاده بر روی لینک رو به روساج تفلون دو شعله انوار گاز ۴۰ سانتیکلیک کنید.

 

 

خورش ریواس از غذاهای سنتی کردستان

حتما تا به حال اسم ریواس را شنیده اید ریواس یک نوع میوه کوهستانی می باشد که طعم ترش و رنگ سبزی دارد. ریواس در مناطق کوهستانی و در بالای کوه ها پدید می آید و هر ساله در فصل بهار برای تهیه ریواس به کوهستان ها می روند. از ریواس به عنوان میوه و حتی تهیه غذا نیز استفاده  می کنند. د رکردستان خورشت بسیار خوشمزه ای را با ریواس درست می کنند به این صورت که پوست آن را جدا کرده و با گوشت و پیاز مخلوط کرده و می پزند. سپس برای طعم بهتر از فلفل، نمک، نعناع و جعفری استفاده می کنند. طعمک ان غذا ترش است و برای کسانی که به غذا های ترش علاقه مند هستند می تواند خیلی لذیذ باشد. اگر به کردستان سفر کردید حتما خورشت ریواس را امتحان کنید.

 

قایرمه از غذاهای محلی کردستان

با استفاده از کنگر می توانید انواع غذا را درست کنید. یکی از معروف ترین غذاهایی که در کردستان از کنگر تهیه می شود قایرمه نام دارد. قایرمه از کنگر سوخاری تهیه می شود و کنگر یک نوع گیاه نایاب است که در ماه فروردین پیدا می شود. قایرمه اینگونه تهیه می شود که آن را پوست کنده و به تکه های کوچک خرد می کنند و با کمی نمک می پزند تا طعم بهتری بگیرد. سپس آن را آبکش کرده و  از یک سس که با تخم مرغ، آب، زعفران دم کرده، آرد و روغن درست شده است می غلتانند و در روغن داغ سرخ می کنند.

 

قایرمه از غذاهای محلی کردستان

 

آش عدس بلغور، دوغه وا غذاهای محلی کردستان

آش یک غذای پر طرفدار است که در اکثر شهر های ایران درست می شود. در منطقه کردستان نیز آش های فراوانی تهیه می کنند که یکی از آن ها آش عدس بلغور، دوغه وا و گزنه می باشد. آش عدس بلغور از مخلوط سیب زمینی، عدس، بلغور گندم  و ادویه تهیه می کنند و با نعناع داغ و لیموی تازه سرو می کنند. آش دیگر، آش دوغه وا می باشد که بسیار شبیه به آش دوغ است. این آش را با کوفته تبریزی آماده می کنند. آش دوغه وا با ترکیب برنج، بلغور، سبزی خشک شده و نخود تهیه می شود. از گیاهان معطری مانند گرنه، پونه و کاکوتی برای خوشبو و خوشمزه کردن آش استفاده میکنند.

بهترین روش برای پختن آش استفاده از زود پز برقی پرشیا می باشد که در ادامه مشحصات این محصول پر کاربرد را برای شما بازگو می کنم.

 

کباب کردی و ماهی کباب از غذاهای محلی کردستان

د رمراسمات و جشن های کردستان یک نوع کباب درست می کنند که به آن کباب کردی می گویند. این کباب را  از گوشت بره که فقط چند ماه دارد تهیه می کنند. گوشت بره را به قطعات بزرگ برش می دهند، بر روی سیخ ها می چینند و بر روی آتش قرار می دهند. کباب را هر نوع قوم وملیتی دوستدارند بنابراین اکر به کردستان رفتید این غذای خوشمزه را امتحان کنید. غذای خوشمزه دیگری که نباید بدون امتحان کردن آن کردستان را ترک کنید ماهی کباب می باشد. ماهی کباب را می توانید در مریوان و در دریاچه زریوار امتحان کنید. ماهی های تازه صید شده را با موادی مانند آب پیاز و لیموی تازه طعم دار و بر روی زغال کباب می کنند. 

شما عزیزان اگر می خواهید این کباب خوشمزه و یا هر کباب دیگری را که دوستدارید در منزل تهیه کنید و فقط کافیست به ادامه مطالب توجه کنید. 

  •  
  •  

 

دلمه برگ مو و هتیمچه از غذا های محلی کردستان

برگ مو را که تقریبا همه می شناسید و می دانید که دلمه های خوشمزه ای با آن درست می شود. این غذای لذیذ را در کردستان نیز درست می کنند و باید حتما خوردن آن را تجربه کنید. غذای دیگری که بسیار مقوی است را نیز در کردستان می پزند که به آن هتیمچه می گویند. هتیمچه از گوشت گوسفند، سبزی و حبوبات تهیه می شود. شاید این غذا امروزه کمتر پخته شود اما رستوران هایی وجود دارند که هنوز هم این غذا را درست می کنند.

آش دانه کولانه 

برای پختن آش دانه کولانه از گندم، نخود، لوبیا، عدس، پیاز، مرزه خشک، قلم گوسفندی و ادویه‌هایی مثل زردچوبه، نمک و فلفل قرمز استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که این آش یک غذای مناسبتی است و آن را در زمان رویش اولین دندان شیری کودک می‌پزند و بین اقوام تقسیم می‌کنند. این غذا معمولا در فصل‌های سرد سال پخته می‌شود و شما می‌توانید بعد از اینکه آش کاملا پخته شد از کوفته‌های قلقلی هم در آن به جای قلم استفاده کنید. 

 

آش دانه کولانه 

 

 

آش گزنه (آش دوخین)

آش دوخین یا همان گزنه از غذاهایی است که در هوای سرد و بیشتر در پاییز و زمستان پخته می شود. در هنگام برداشت محصولات در تابستان غلات را به شکل های مختلف در می آورند تا بتوانند در بقیه فصل ها از آن ها به عنوان غذا استفاده کنند. در کردستان هم محصولات را به شکل سنتی فرآوری می کنند هیزان شکلی از همین غلات می باشد که فراوری کرده اند. گندم و جو را در دوغ می پزند سپس در در زیر آفتاب قرار می دهند تا خشک شود. به وسیله این مواد آش گزنه یا همان دوخین را آماده می کنند. با ترکیب کردن هیزان با گزنه برگ شلغم، پونه و کاکوتی  تهیه می شود.

کوکو ترگ خانه گان

در کردستان انواع سبزی های کوهستانی یافت می شود که مردم به خوبی آن ها را می شناسند. هر ساله این گیاهان را پیدا می کنند و با آن غذا های گوناگونی درست می کنند. بسیاری ا زگیاهان را خشک کرده و در فصل پاییز و زمستان استفاده می کنند. ترگ خانه گان نام محلی یک نوع تره می باشد که در مناطق خاصی از کردستان می روید. ترگ خانه گان خواص بسیاری دارد و به آن کرفس آبی نیز می گویند. این سبزی را با تخم مرغ، پیاز و ادویه ترکیب می کنند و یک کوی خوشمزه با ان درست می کنند.

آش سه نگه سیر

آش سه نگه سیر یک غذای بسیار مقوی است که د راستان کردستان پخته می شود و بیشتر در هوای سرد آماده می شود. طرز تهیه ای اش بسیار ساده است و به راحتی اماده می شود. آش سه نگه سیر به این صورت هیه می شود که گوشت مرغ و یا گوشت قرمز و عدس را همراه با پیاز و زردچوبه و فلفل می پزند.

برنج را نیز جداگانه پخته و هنگامی که گوشت و عدس پخته شد برنج را مواد اضافه می کنند. کشک را سائیده و مواد آماده شده اضافه می کنند ومی گذارند به مدت ۲۰ دقیقه به خوبی جوش و قوام آید. بعد از به جوش آمدن آش نعناع داغ، پیاز داغ و سیر داغ را به آش اضافه می کینم و مقداری از این مواد را برای تزئین نگه می داریم. د راین آش چون از کشک استفاده می شود بهتر خیلی کم نمک را به غذا بزنید زیرا کشک نمک زیادی دارد.

 

آش سه نگه سیر

 

یکاوه  غذای محلی استان کردستان

یکاوه غذایی است که با برنج و بلغور آماده می شود و داخل آن از گوشت نیز استفاده می شود و بیشتر از گوشت گوسفندی داخل آن می ریزند. گوشت گوسفندی را در پاییز کشتار می کردند و خیلی خوب می پختند تا تمام آب آن تمام شود سپس داخل روغ تفت می دادند. گوشت را بعد از پخته شدن و تفت دادن داخل ظروف سفالی نگهداری می کردند تا بتوانند در پاییز و زمستان آن را مصرف کنند. به این نوع غذا قاورمه می گویند و همراه با کشمش و پیاز داغ و خرماريال قاورمه  یه کاوه را می پختند. در این غذا اینکه از چه نوع گوشتی استفاده کنید اختیاری است.

خورش گیلاخه کردستان

گیلاخی نوعی گیاه است که در فصل بهار یافت می شود و مردم کردستان علاقه زیادی به آن دارند. با گیلاخه غذاهای زیادی درست می شود که یکی از آن ها خورشت گیلاخه می باشد. گیلاخه ا زدوقسمت تشکیل شده است که که قسمتی از آن شبیه به پیازچه و قسمتی دیگر شبیهه به برگ می باشد. گیلاخه سرشار از فیبر م باشد. این گیاه کمی لزج می باشد اما د رهنگام پخت این لزجی از بین می رود و بسیار هم خوشمزه می شود. خورشتی که با گیلاخه تهیه می شود بسیار خوش رنگ و خوش طعم می باشد.

سوپ غازیاغی

غازیانی نوعی گیاه کوهستانی است که عطر و طعم بسیار خوبی دارد و می توان در غذاهای مختلفی از آن استفاده کرد. با غازیانی نوعی سوپ درست می شود که بسیار خوشمزه است و طرفداران زیادی دارد. طرز تهیه این سوپ به این شکل است ابتدا مواد اولیه مانند سینه مرغ، سیب زمینی، پیاز، روغن، رشته سوپ و ادویه را با هم می گذارند بپزد سپس غازیانی را به آن اضاففه می کنند.

 

آش پرپوله در استان کردستان

در استان کردستان یک نوع آش دیگر طبخ می شود که به آن آش پرپوله یا آش عدس می گویند. این آش را بیشتر در فصل هایی که هوا خنک و سرد است اماده می کنند. برای تهیه این آش از مواد عدس، پیاز، رشته آشی و ادویه استفاده می شود. این آش دارای ویتامین های A ، C و E که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شون. با خوردن این آش بدن شما در برابر بیماری های مختلف و انواع سرطان ها به خصوص سرطان پروستات و سینه مقاومت نشانمی دهد و ا زشما محافظت می کند.

 

آش پرپوله در استان کردستان

 

خورشت تره کردی

در کردستان یک نوع خورشت شبیه به خرشت قورمه سبزی آماده می شود. این خورشت از ترکیب تره و گوشت به دست م یآید. تره را به میزان زیادی خرد کرده و با گوشت گوسفندی یا مرغ آماده می کنند. همانند قرمه سبزی سبزی آن را خرد و سرخ می کنند و با موادی چون لیمو عمانی ،لوبیا قرمر، آب گوشت، مقداری رب گوجه وادویه جات مخلوط و می گذارند تا جا بیفتد. چاشنی اصلی این غذا لیمو عمانی یا پودر لیمو عمانی می باشد. این غذا را بدون رب هم درست م یکنند.

رشته پلو از غذاهای محلی کردستان

رشته پلو از غذا هایی است که معمولا در مراسمات مخصوصا در عید نوروز پخته می شود. این غذا محبوبیت زیادی در بین مردم کردستان دارد و هر ساله رشته زیادی به صورت سنتی تولید می شود. برای آماده کردن این غذا به رشته مخصوصی نیاز است. رشته را که یک رنگ تقریبا تیره دارد با برنج می گذارند پخته و دم بکشد. رشته پلو به دلیل نشاسته زیادی که دارد به تنهایی یک غذای کامل به حساب می آید اما می توان همراه با گوشت مرغ یا گوشت گوسفندی نیز پخته شود. برای تزئین این غذا از خرما، کشمش طلایی و یا کشمش پلویی که تف ت داده می شوند سرو می شود.

برای پخت انواع رشته پلو و غذاهای دیگر به یک سرویس قابلمه عالی نیاز دارید که پیشنهاد من به شما سرویس قابلمه پرشیا است که در ادامه به معرفی آن می پردازم.

 

 

کتلت دیزی و آش شه له مین

کتلت دیزی از موادی تهیه می شود که در غذای دیزی از آن استفاده شده است. د رهنگام پخت این غذا مواد را به میزان بیشتری می ریزند و بعد از پخت با آن کتلت درست می کنند. هنگامی که پخته شد نخود، گوشت، و سیب زمینی را همراه با پیاز، جعفری خشک، تخم مرغ و نمک اضافه می کنند. مواد را با هم ترکیب و به اندازه دلخواه در آورده و در روغن داغ سرخ می کنند.

آش شلمین یا شه له مین آشی است که بیشتر در زمستان و پاییز و در یک هوای سرد و بارانی پخته می شود. این غذا در هوای سرد بسیار لذیذ است و طرفداران زیادی دارد. شه له مین مانند ترخینه با فرایندی خاص به تکه هایی مانند ترخینه تبدیل می کنند و هنگامی که خشک شد از ان استفاده می کنند. در این آش از موادی چون نخود، عدس، گردو، گوشت، پیاز، ادویه و روغن استفاده می شود.

کوفته شوروا از غذاهای محلی کردستان

یک نوع شوروا در کردستان پخته می شود که به آن کوفته شوروا می گویند که بیشتر در شهر سنندج پخته می شود. کوفته شوروا به این صورت آماده می شود که گوشت استخوان دار و لپه و پیاز را با آب می پزند. سپس گوشت چرخ کرده، برنج و پیاز را همراه با مرزه، شنبلیله، تره و جعفری ترکیب می کنند. مواد را برداشته و یک عدد تخم مرغ آبپز را برداشته و درون آن قرار می دهند. بعد از انجام این مراحل کوفته آماده را درون ترکیب گوشت و لپه و آب که از قبل پخته شده بود قرار می دهند و م یگذارند تا بپزد.

 

کوفته شوروا از غذاهای محلی کردستان

 

آش زمستانه

آش زمستانه که به آن آش ترخینه نیز می گویند از اصلی ترین غذاهای محلی استان کردستان است و در فصل هایی که هوا سرد است طبخ می شود. ترخینه را از ترکیب بلغور گندم و سبزیجات معطر به دست می آورند. هنگام برداشت گندم شروع به درست کردن بلغور برای ترخینه می کنند. گندم بلغور شده را همراه باسبزیجات معطر و ادویه مخصوص در دوغ می ریزند و در زیر آفتاب قرار می دهند تا خشک شود. سپس ترخینه آماده شده را در یک جای خنک برای فصل زمستان آماده می کنند. مردم این منطقه به این دلیل که در فصل زمستان گندم را در اختیار نداشتند ترخینه را آماده و در دوغ یا شیر با اسفناج می پختند. این آش بسیار خوشمزه و مقوی است.

تفاوت تلویزیون OLED و QLED چیست؟

تاریخ ارسال : 1402/12/27

تفاوت تلویزیون OLED و QLED چیست؟

بررسی تفاوت تلویزیون های QLED  و OLED 

اگر جدیدا برای خرید تلویزیون اقدام کرده اید حتما با فناوری جدیدی به نام OLED و QLED برخورد کرده اید. فهمیدن این دو ویزگی در تلویزیون کمی مشکل است و بهتر است قبل از خرید تفاوت این دو را بدانید. OLED و QLED درست است که فقط یکی از حرف آن ها با هم فرق می کند اما د رعملکرد تفاوت زیادی باهم دارند. فرقی هم نمی کند که شما گیمر، مصرف کننده محتوا و یا کاربر روزمره هستید داشتن یک تلویزوین هوشمند می تواند بسیار لذت بخش باشد. باید از مزایا و معایب این دو تکنولوژی با خبر باشید تا بدانید قیمت هر یک با توجه به ویژگی آن ها چقدر است و کدام یک ارزش خرید را دارند. در این مطلب قصد داریم ویژگی و تفاوت های تلویزیون OLED و QLED را برای شما عزیزان بیان کنیم تا برای خرید تصمیم بهتری بگیرید.

پنل OLED چیست؟

فناوری که در پنل های OLED به کار می رود از پیشرفته ترین و با کیفیت ترین نمایشگر ها برای ساخت تلویزیون است. پنل OLED از ال ای دی های کوچک که به آن mini LED نیز گفته می شود تشکیل شده است. برای  به وجود آمدن یک تصویر به رنگ های قرمر، آبی و سبز نیاز است که پنل دیود ساطح کننده نور ارگانکی با ارسال کردن سیگنال الکتریکی به هر پیکسل جداگانه نور ها را تولید می کند که با این ویژگی به نور پس زمینه نیازی ندارد.

با خاموش و روشن کردن هر بار تلویزیون رنگ مشکی در عمیق ترین حالت نمایش نور را تولید و به نور پس زمینه نیازی ندارد. یکی از عوامل مهم در تشخیص کیفیت تصویر میزان توانایی تولید رنگ مشکی است و OLED ها با فناوری که دارند از هر نمایشگر دیگری بهتر رنگ مشکی را به نمایش می گذارند و کنتراست بسیار زیادی تولید می کنند.

مزایای پنل OLED

پنل های OLED د رمقایسه کردن با پنل های دیگر سبک تر و نازک تر هستند و عملکرد آن ها بهتر است. با هر بار خاموش و روشن کردن هر پیکسل مشکی مطلق به وجود می آورد و وضوح ان بیشتر می شود. همین موضوع دلیل منحصر به فرد بودن پنل OLED‌ها به حساب می آید و و دلیل آن نیز هدایت کردن مستقل هر پیکسل به صورت جداگانه است. از دیگر مزایای این پنل این است که به نور پس زمینه ندارند و باعث کاهش ضخامت پنل و وزن بسیار  کمی دارند. مزایای پنل OLED عبارتند از مشکی بودن بی نقص، نسبت کنتراست بی نهایت، زمان پاسخ سریع به صورت ۰.۰۰۱ میلی ثانیه، کیفیت تصویر خیره کننده، عملکرد عالی در زمان بازی، زاویه دید عالی، پیکس هایی با توانایی خود تابشی، عملکرد خیره کنند HDR، پنل نازک و قابلیت منحنی در آن ها.

درست که مزایای این نوع پنل زیاد است اما در کنار این موضوع معایبی نیز دارد که می توان به خطر سوختگی، قیمت بالا، فاقد اوج روشنایی، و طول عمر کمتر از LED اشاره کرد.

پنل QLED چیست؟

QLED مخفف کلمه  Quantum Light-Emitting Diode می باشد که یک نوع صفحه نمایش LCD با نور پس زمینه LED بوده و نقاطی به  نام کوانتومی برای افزایش دادن روشنایی و شادابی رنگ تصویر استفاده شده است. Q یا همان نقاط کوانتومی یک لایه نانو ذره که باعث رنگ و روشنایی پنل LED می شود. از مزایای این نوع پنل می توان به رنگ های دقیق تر، عدم احتمال سوختن، اوج روشنایی که در مقایسه با مجموعه های LED عمومی روشنایی بالاتری دارد که توسط تولیدکنندگان نمایشگر استفاده می شود اشاره کرد.

پنل های QLED در مقایسه با نمایشگر های OLED برای کردن به  نور پس زمینه نیاز ندارند و معنی آن این است که نمی توانند رنگ مشکی و نسبت کنتراست تماشایی OLED را ارائه دهند. پنل QLED مزایای زیادی دارد که می توان به اینکه قیمت کمتری نسبت به OLED دارند، اوج روشنایی بالا، دقت رنگ و زنده رنگ بودن بالا، قابل اطمینان از نظر طول عمر، مستعد سوختن نبودن، در برابر رطوبت بهتر مقاومت م یکنند، گستره اندازه های بیشتری دارد و عملکرد عالی در هنگام بازی اشاره کرد. هر محصولی معایبی نیز دارد که معایب این پنل عبارتند از فاقد پیکس هایی با توانایی خود تابشی، نمایشگر آن از LIGHT BLEED رنج می برد و زلویه دید پایینی دارند.

آموزش تراز کردن ماشین لباسشویی و یخچال

تاریخ ارسال : 1402/12/23

آموزش تراز کردن ماشین لباسشویی و یخچال

 آموزش تراز کردن ماشین لباسشویی و یخچال

بدیهی است که همه ما می خواهیم لوازمی چوت یخچال و ماشین لباسشویی هایمان تراز باشند تا در هنگام کار و روشن بودن هیچگونه حرکتی و صدای ناشی از حرکت نداشته باشند. اگر ماشین لباسشویی و یا یخچال شما چهار پایه اش تراز نباشد به عقب و جلو حرکت می کند. لرزیدن لباسشویی و یخچال می تواند آزار دهنده باشد و به لوازم خانگی شما آسیب وارد کند. با آسیب رسیدن به آن ها باید ان ها را تعمیر کنید و هزینه هایی برای شما در بر خواهد داشت. در این مطلب قصد داریم تراز کردن انواع ماشین لباسشویی و یخچال را به شما آموزش دهیم. نحوه تراز کردن ماشین لباسشویی و یخچال بسیار راحت است و با رعایت نکاتی می توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

آموزش تراز کردن ماشین لباسشویی

برای تراز کردن ماشین لباسشویی به ابزار خاصی نیاز ندارد و به راحتی می توانید این مشکل را بر طرف کنید. پایه های ماشین لباسشویی قابل تنظیم و مهره قفل هستند. باید هر پایه را به ارتفاع مناسب برسانیم و بعد از ان قفل را در زیر بدنه سفت کنید تا پایه را از چرخش باز بدارد.  با استفاده از یک ابزار تراز و یا استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه می توانید این کار را به راحتی انجام دهید. با این روش می توانید سطح صاف را به راحتی ببیند و متوجه ناهمواری شوید. باید بدانید که اگر کف اتاق شما مسطح نباشد هزیه هایی برای شما در بر خواهد داشت و باید بدانید که چه مقدار باید تنظیم شوند.

بعد از تنظیم کردن هر پایه به ماشین لباسشویی تکیه دهید و مطمئن شوید که هیچ حرکتی را احساس نمی کنید به طوری که لق نباشد. پایه ارتفاع را نباید زیاد بالا ببرید به این دللی که هرچقد پایین تر باشد احتمال لرزش آن کمتر است. در ادامه مقاله آموزش تراز کردن ماشین لباسشویی به نکات بیشتری اشاره کرده ایم پس با ما همراه باشید.

اکثر ماشین‌ لباسشویی ها دارای پایه‌های عقب تنظیم خودکار هستند.

با کج کردن پایه های ماشین لباسشویی روی پایه های جلو به این صورت که پایه های عقب به اندازه ۳ تا ۴ اینچ از کف فاصله داشته باشد. بعد با گذاشتن ماشین لباسشویی بر روی سطح تنظیم می شود. پایه ها را طوری طراحی کرده اند که به راحتی قابل تنظیم کردن هستند اگر موفق به تنظیم نشدید باید ماشین لباسشویی را دوباره به جلو بچرخانید و با اچار پایه های عقب را باز کنید. در هنگام تنظیم کردن هر بار تراز را انجام دهید تا دوباره مجبور نشوید از اول این کار را بکنید با تنها یک تغییر می توانید یک نتیجه مطلوب را به دست آورید.

ماشین لباسشویی باید از هر دو طرف یعنی از پهلو و جلو عقب تراز باشد. اگر ماشین لباسشویی شما قدیمی می باشد باید برای مسطح کردن آن از یک تکه چوب و یا یک تکه مقوا استفاده کنید. پد های ضد لرزشی نیز وجود دارند که مخصوص ماشین لباسشویی هستند و برای تراز کردن بسیار مناسب هستند. این پدها در تراز کردن و رفع ارتعاش و سر و صدا بسیار موثر است.

 

اکثر ماشین‌ لباسشویی ها دارای پایه‌های عقب تنظیم خودکار هستند.

 

برای بررسی کلی ماشین لباسشویی وقت بگذارید

طبق تحقیقات انجام شده د رطی چند سال خانه ها کمی نشت می کنند و حتی ممکن است کمی جا به جا شوند. اگر متوجه  ارتعاشات، حرکت و یا صداهای جدید شدید شاید لازم باشد دوباره آن را تراز کنید. بایدبرای ان وقت بگذارید و اگر ماشین لباسشویی و ظرفشویی خود را اشتباه نصب کرده اید و ارتعاشات زیادی را در ان مشاهده می کنید دوباره تنظیمات را روی آن انجام دهید. ماشین لباسشویی های جدیدی که درب آن ها از جلو باز می شود برای حذف کردن رطوبت اضافی که از سرعت چرخش بالاتری نسبت به بقیه مدل ها برخوردار هستند. همین امر باعث می شود که تعادل ماشین لباسشویی  به هم بریزد و باید هر چند ماه یک بار ان را تنظیم کنید.

 

آموزش تراز کردن ماشین لباسشویی و یخچال

 

همه چیز تراز است ولی بازهم لرزش دارد. حالا باید چه کرد؟

گاهی اوقات ماشین لباسشویی و ظرفشویی را تراز کرده اید اما باز دچار لرزش است وباید بگردید که دلیل لرزشش چیست؟ اولین نکته باید کف اتاق را در نظر بگیرید اگر کف اتاق نشت داشته باشد و دچار پوسیدگی شده باشد. باید جای آن را درست کنید و مورد توجه قرار دهید. مورد دومی که باید به آن توجه کنید این است که باید مطمئن شوید که همه پیچ ها در کیت انبساط یا مخزن سفت هستند. این پیچ ها با گذشت زمان شل می شوند و باعث لرزش ماشین می شوند. تعادل کردن لباس ها در ماشین لباسشویی گزینه مهمی است که باید توجه زیادی به آن شود و باید وزن لباس ها طوری باشد که تعادل آن را به هم نریزد. به عنوان مثال اگر تعدادی لحاف را درون لباسشویی انداخته اید  چند عدد حوله نیز درون آن بیندازید تا وزن متعادل شود.

خرید ماشین لباسشویی که ضد لرزش باشد نیز می تواند یک فاکتور مهم برای خرید باشد. اگر ماشین لباسشویی را نزدیک به اتاق خواب و یا جایی که تجمع در آن زیاد است قرار می دهید این ویژگی مهمی برای آن است. سیستم ضد لرزش به کم بودن صدا کمک بسیاری می کند. فنر ها را چک کنید که خرابی نداشته باشد زیرا خرابی فنر ها باعث لرزش زیادی می شود. اگر ماشین لباسشویی خود را تنظیم کرده اید چند دقیقه وقت بگذارید و سطح تراز خشک کن که خارج از تراز است را بررسی کنید. دلیل این کار این است که خشک کن که خارج از تراز است فشار بیشتری بر روی پایه های نگهدارنده اعمل می کند. توجه نکردن به این موضوع می تواند منجر به فرسایش نا برابر و شکاف هایی شود که لابس ها د رآن گیر کنند.

یخچال فریزر پارس مدل PCN 18633

یخچال فریزر پارس ۳ طبقه و ۲ کشو را دارا میباشد تعداد کشو های فریزر نیز ۳ عدد کشو بزرگ و ۱ کشو کوچک است. یخچال فریزر پارس مدل PCN 18633 از هشدار باز بودن درب برخوردار میباشد. قیمت یخچال فریزر پارس نسبت به کیفیت و گنجایش خوب آن بسیار خوب است. یخچال پارس در رنگ سفید موجود میباشد، همچنین طراحی های این شرکت بسیار ساده و زیبا هستند. جنس شیشه های یخچال فریزر پارس از شیشه میباشد. تعداد طبقات درب این یخچال ۴ عدد است. این نوع یخچال فریزر دارای آبسردکن میباشد، از یک صفحه نمایشگر دیجیتالی برای تنظیم یخچال برخوردار میباشد. این یخال فریزر طبق استاندارد های ملی ساخته شده است.

یخچال ساید بای ساید ایکس ویژن مدل TS665

یخچال فریزر ساید بای ساید ایکس ویژن مدل TS665 یکی از زیباترین و با کیفیت ترین محصولات ایکس ویژن میباشد. این یخچال فریزر از ظرفیت بسیار قابل توجه و فناوری های بسیار عالی برخوردار میباشد. مصرف انرژی این یخچال در گروه +A میباشد. یخچال ساید بای ساید ایکس ویژن دارای ۴ طبقه شیشه مقاوم و ۲ کشو کاملا جادار است. آبسردکن این یخچال به گونه ای است که فضای بسیار کمی را از داخل درب یخچال اشغال می نمایید. این یخچال در رنگ سفید موجود میباشد. یخچال ساید بای ساید ایکس ویژن مدل TS665 دارای فیلتر ضد باکتری میباشد، این فیلتر نیازی به تعویض ندارد تا حد زیادی این فیلتر به رفع بوی نامطبوع کمک می نمایید. 

اهمیت تراز کردن یخچال

در هنگام خرید حتما از فروشنده می خواهید که یک یخچال کم صدا و یا حتی بی صدا  به شما معرفی کند. حال به این فکر کنید که یخچال شما ار نوع بی صدا می باشد اما با این حال د رهنگام کار صدای زیادی دارد. باید دلیل لرزش و صدای آن را بیابید. اولین موردی که باید بررسی کنید تراز بودن یخچال است. اگر یخچال تراز نباشد و جای ان صاف نباشد باعث لرزش در آن و ایجاد صدای زیادی می شود. دلیل این صدا نیز این است که کمپرسور یخچال به دللی تراز نبودن سر وصدا ایجاد می کند. در ادامه مطلب به علت تراز نبودن ممکن است که چه مشکلاتی پیش بیاید را برای شما بیان خواهیم کرد.

 

اهمیت تراز کردن یخچال

 

تراز نبودن یخچال باعث چه مشکلاتی میشود؟

  • اگر یخچال تراز نباشد سر و صدای زیادی در کمپرسور ایجاد می شود.
  • هنگامی که کمپرسور استارت می کند اگر یخچال شما تراز نباشد صدای زیادی می دهد.
  • تراز نبودن یخچال باعث لرزش بدنه درب و طبقاتت ی خچال میشود.
  • مشکلات دیگری که در اثر تراز نبودن یخچال به وجود می آید به درب آن مربوط می شود. باز و بسته کردن درب یخچال به خوب یا انجام نمی شود. به این صورت که وقتی در ب یخچال را باز می کنید تا انتها باز می شود.

 

مضرات تراز نبودن یخچال

تراز نبودن یخچال باعث مشکلاتی در عملکرد یخچال می شود و ممکن است باعث اتومات نشدن یخچال شود که این خود دلیل برای به وجود آمدن هیوبی در یخچال می شود. یکی از این مشکلات می تواند لرزش دستگاه و سر وصدای موتور یخچال باشد. به کمپرسور یخچال فشار وارد می کند و باعث بال رفتن آمپر و بیشتر شدن هزینه برق مصرفی می شود. یخچالی که تراز نیست علائمی دارد که یکی ا زان ها هزینه زیاد برق و قبض برق می باشد. با وارد شدن فشار به کمپرسور می تواند باعث عیوبی به سیستم یخساز و یخ زدایی یخچال شود. هر یخچالی با استفاده از وسیله سیالی مبرد کار می کنند که دارای سیکل سرمایش مشخصی می باشند.

در این سیکل گرمای درون یخچال که توسط لوله های عبوری گرفته می شود از حالت گازی به مایع تغییر می کند. در قسمت موتور آن درست برعکس این موضوع اتفاق می افتد و گرما به بیرون هدایت می شود. اگر عملکرد یخچال برای شما مهم است و نمی خواهید هزینه های زیادی برای شما در بر داشته باشد به نحوه تراز کردن آن توجه ویژه ای داشته باشید. کج بودن یخچال حتی اگر کم باشد و به اندازه چند درجه به سمتی خاص دلیلی بر انباشته شدن مبرد در لوله های عبوری در سمت دیگر می شود. بنابراین موتور برای دمش و دهش قدرت بیشتری را صرف م یکند و بازدهی یخچال را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد.

 

آموزش تراز کردن ماشین لباسشویی و یخچال

 

تراز کردن یخچال برای گام اول 

  • برای شروع باید شبکه ای که در زیر یخچال قرار دارد را بردارید.
  • این شبکه در هر یخچال متفاوت است و به صورت های مختلفی باز می شود.
  • در برخی از یخچال ها با استفاده از پیچ هایی بر روی آن ها موجود است می توانید ان ها را باز کنید و بردارید.
  • در برخی از مدل یخچال ها زبانه هایی وجود دارد که می توانید ان ها را جدا کنید.
  • این شبکه ها به راحتی از یخچال جدا می شوند و کار سختی نیست.
  • اگر به هر دلیلی نتوانستید و به مشکل برخورد کردید از دفترچه راهنما اسفاده کنید.

نحوه تراز کردن یخچال با استفاده از پایه های تراز

  • در قسمت پشت یخچال پایه های تنظیم قرار دارد که با استفاده از آن ها می توانید برای تراز کردن یخچال فریزر از آن استفاده کنید.
  • برای تنظیم کردن این پایه ها فقط کافی است آن ها را بچرخانید تا تنظیم شوند.
  • برای اینکه کار شما بهتر انجام شود بهتر است از یک نفر دیگر کمک بگیرید تا بتوانید یخچال را به عقب و جلو خک کنید و بتوانید راحت تر به به پایه ها دسترسی داشته باشید.
  • پیچ یخچال ها معمولا چپ گرد هستند و با استفاده از یک آچار و یا پیچ گوشتی تخت می توان انها را بلندتر و یا کوتاه تر کرد.
  • پیچ ها را در عقربه های ساعت بچرخانید تا  ارتفاع یخچال بیشتر شود و اگر د رجهت برعکس بچرخانید ارتفاع آن کم می شود.

تراز کردن یخچال با استفاده از غلطک های تنظیم

در برخی از یخچال ها به جای استفاده از پایه های تنظیم از نوعی غلطک استفاده شده که می توانیم برای تراز کردن یخچال از ان ها استفاده کنیم. با استفاده از این غلطک ها می توانیم به راحتی ارتفاع دستگاه را تنظیم کنیم. اگر پیچ های موجود در غلطک ها را با استفاده از یک آچار در جهت عقربه های ساعت بچرخانید می توایند جلوی یخچال را بلند کنید و با شل کردن آن ها می توانید از ارتفاع یخچال بکاهید. اگر موفق به تراز کردن نشدید باید از سرویس کاران مجرب کمک بگیرید.


صفحه 3 از 28

فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی گزینگ کالا

جامعترین فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی با برندهای ایرانی و خارجی

مهناز عزیزنژاد

نویسنده

137

مقاله

1402/02/25

تاریخ ایجاد