تفاوت کولر گازی اینورتر با کولر گازی معمولی در چیست؟

تاریخ ارسال : 1402/12/16

تفاوت کولر گازی اینورتر با کولر گازی معمولی در چیست؟

کولر گازی اینورتر بخریم یا معمولی؟
یکی از جدی ترین بحث ها در هنگام خرید محصولا برقی و گازی کمتر شدن هزینه های قبض است. همگی به دنبال چاره ای برای آن هستیم تا بتوانیم در صرف هزینه ها تاثیر داشته باشیم. مورد دیگری که وجود دارد این است که از محصولی استفاده کنیم که برای محیط ضرری نداشته باشد و باعث آلودگی نشود. سوالی که پیش می آید این است که آیا کولر های جدید که تولید می شود هوا را تهویه می کنند؟ آیا باعث از بین رفتن باکتری های اطراف می شوند یا نه؟ بله باید گفت که کولر های ی که جدیدا تولید می شوند دارای تکنولوژی های بینظر فیلتر محافظ چندگانه و پلاس مستر آیونایزر که مورد تایید سازمان های استاندارد بین المللی می باشد هستند. تفاوت کولر گازی اینورتر با معمولی در چیست و کدام یک بهتر است؟

این تکنولوژی تا ۹۹.۹ درصد باکتری ها، مواد حساسیت زا و ویروس های که در هوا هستند را حذف می کنند و باعث تازگی هوای داخل منزل می شوند. سوالی که شاید برای شما پیش آید این است که با توجه به این تکنولوژی آیا هزینه های قبض بیشتر می شود و یا کمتر؟ جواب سوال این است که شاید خود محصول قیمت بیشتری داشته باشد. امادر مصرف انرژی بسیار خوب عمل می کند و تا حد زیادی هزینه ها را کاهش می دهد. کولر های گازی انواع مختلفی  دارند و دارای تفاوت هایی هستند که باید قبل از خرید از آن ها اطلاع داشته باشید. در ادامه مطلب به بررسی هر یک می پردازیم.

کولر گازی معمولی چیست؟
کولر گازی یک نوع سیستم سرمایشی است که می تواند در فصل گرما نیاز های هر محیطی را به خوبی برآورده کند. چند سالی است که کولر های گازی طرفداران زیادی را به خود جذب کرده اند و فروش فوق العاده ای د رسطح بازار داشته اند. یکی از دلایلی که باعث شده است این کولر طرفدار های زیادی پیدا کنند این است که فضای خیلی کمی را اشغال می کنند و خنک کنندگی عالی دارند. به راحتی نصب می شوند با توجه به اینکه دارای سایز و ابعاد متفاوتی هستند هر کسی با هر میزان بودجه ای می تواند آن را خریداری کند. هوای محیط را خیلی تمیز می کنند و باعث حذف باکتری ها می شوند.

کولر گازی اینورتر چیست؟
اگر بخواهیم کولر گازی اینورتر را با یک زبان ساده برای شما بیان کنیم یک کیت الکترونیکی می باشد. که بر سر راه کمپرسور قرار دارد و به صورت دور متغیر کار می کند. کمپرسور های قدیمی تر وقتی دمای کولر را روی ۲۲ درجه تنظیم می کردند موتور با تمام قدرتی که داشت کار می کرد و وقتی دمای محیط به ۲۲ درجه می رسید خاموش می شد. به همین دلیل حجم زیادی از انرژی به هدر می رفت. اما در کولر گازی اینورتر هر گاه دما به درجه ای که تنظیم شده است رسید کمپرسور خاموش نمی شود بلکه دور موتور کاهش می یابد و باعث ثابت نگه داشتن دما می شود و همین دلیل باعث صرفه جویی در انرژی می شود.

 

کولر گازی اینورتر چیست؟

 

 سرعت متغیر در کولر گازی اینورتر
کولر گازی اینورتر دارای سرعت  متغیر می باشد و دلیل این ویزگی تغییرات مقادیر ولتاژ و فرکانس برق ورودی به کمپرسور باعث کارکرد سرعت موتور در کولر می شود. عملکرد آن به این صورت است که در لحظه شروع به کار یا راه اندازی با سرعت کمتری عمل می کند و به مرور افزایش می یابد. دارا بودن همین ویژگی باعث صرفه جویی در مصرف انرزی می شود که طبق آخرین گزارش تا ۶۰ درصد کاهش داشته است. کمپرسور کولر گازی اینورتر و معمولی در هنگام راه اندازی به دلیل غلبه کردن به حالت اینرسی به انرژی بیشتری در مقایسه با حالت کارکرد مداوم نیاز دارند.

عدم وجود خازن و سیم پیچ استارت
یکی دیگر از تفاوت های کولر گازی اینورتر با کولر گازی معمولی ساختار داخلی کمپرسور های کولر اینورتردار است. در کولر اینورتردار هیچ گونه سیم پیچ استارت وجود ندارد و طراحی آن به صورت سیم پیچ ستاره می باشد. یکی از مشکلات اصلی کولر گازی های معمولی استفاده کردن از خازن در آن ها می باشد که در هنگام استارت آمپر زیادی از شبکه برق می گیرد و به مرور باعث صدمه به سایر وسایل برقی می شود. وظیفه خازن این است که به صورت دائم کار ذخیره و تامین آمپر برای کمپرسور می باشد. سیستم اینورتر برق ورودی AC متناوب را به DC تبدیل می کند و با کنترل  فرکانس دور کمپرسور را تنظیم می کند و برای استارت اولیه و کارکرد نیازی به خازن ندارد.

دمای یکنواخت تر و سرمایش/ گرمایش سریعتر
تفاوت دیگری که کولر گازی اینورتر با کولر گازی معمولی دارد سرعت گرمایش و سرمایش در کولر های اینورتر بیشتر از کولر معمولی است. دمایی که توسط کولر اینورتر در اتاق ایجاد می شود. یک نواخت تر از کولر معمولی است که دلیل آن متغیر بودن سرعت کمپرسور می باشد. در کولر گازی معمولی سرعت خنک سازی و گرمایس به صورت یک نواخت می باشد.  اگر به دمای محیط برسد کولر خاموش می شود و به مرور باعث افت چند درجه ای  و دوباره روشن می شود. همین امر باعث یک نوسان دمایی در محیط می گردد و سرعت کمتری نیز نسبت به مدل اینورتر دارد.

کمپرسور در کولر های معمولی برای کار کردن به آمپر بالایی نیاز دارند و باعث تلف شدن گرمای زیادی می شود و چون دور موتور ان زیاد می شود سر وصدای زیادی ایجاد می کند. این در حالی است که کولر گازی اینورتر خیلی کم صدا هستند و به دلیل کارکرد با دور پایین کمترین انرژی گرمایی را تلف می کنند.

تفاوت کولر گازی معمولی با کولر گازی اینورتر در چیست؟
در کولر های گازی اینورتر کمپرسور آن همیشه روشن است. و تنها چیزی که در آن تغییر می کند سرعت کمپرسور می باشد اما در کولر های معمولی به صورت ثابت کار می کنند. فناوری اینورتر در کولر گازی درست مانند شتاب دهنده در یک ماشین عمل می کند. به این صورت که اگر به قدرت بیشتری نیاز داشته باشد به آن قدرت بیشتر و اگر به قدرت کمتر نیازی داشته باشد قدرت کمتر را به آن می دهد. فرق کولر گازی اینورتر و معمولی این است که کولر اینورتر دارای سرعت متغیر است اما کولر گازی معمولی ثابت است. مصرف انرژی در کولر های گازی اینورتر دارای مصرف برق کمتری نسبت به مدل های معمولی هستند.

کولر های گازی اینورتر از تکنولوژی پیشرفته تری برخوردار هستند به این صورت که گرما دهی و سرما دهی فوق العاده ای دارند. از میزان صدای خیلی کمی برخوردار هستند این در حالی است که کولر های گازی معمولی صدای بالایی دارند. کولر های گازی اینورتر دارای عمر طولانی تری نسبت به کولر های گازی معمولی هستند. کولر های گازی که از نوع اینورتر هستند. هزینه های زیادی که در فصل گرم سال ممکن است برای شما پیش آید را تا حد زیادی کاهش می یابد.

 

تفاوت کولر گازی معمولی با کولر گازی اینورتر در چیست؟

 

چرا استفاده از اینورتر توصیه می شود؟
در کولر های جدید گازی اینورتر دار کمپرسور در دور پایین انجام می شود و یواش یواش افزایش می یابد. به همین دلیل مانند کولر گازی معمولی با فشار ضربه ای استارت و اتلاف انرژی موجه نمی شویم. شیر های انبساطی که در مسیر کمپرسور تعبیه شده اند در مصرف برق اولیه صرفه جویی می کنند. کاهش یافتن دور موتور در کولر گازی اینورتر باعث می شود که اگر یک دستگاه ۲۴۰۰۰ که ۹ تا ۱۰ آمپر مصرف برق دارد به سطح مصرف خیره کننده ۳ الی ۴ آمپر برسد. میزان مصرف کولر آبی ۷۰۰۰ در حالت دور بالا که خنک کنندگی بسیار کم تری از سیستم تهویه مطبوع دارد ۷ آمپر است.

کولر گازی اینورتر تهویه بهداشتی و مصرف مدیریت شده و تا ۶۰ درصد صرفه جویی امتیازاتی است که دارد. این نکته را به یاد داشته باشید که هر کولر متناسب برای فضایی ساخته شده است. اگر ظرفیت کولر پایین تر از محیط نصب شده باشد میزان اتلاف انرزی افزایش می یابد و محیط هوای دلپذیری نخواهد داشت. بنابراین حتما به فضایی که میخواهید کولر را در آن جا قرار دهید توجه کنید.

چگونه یک کولر گازی اینورتر کار می کند؟
اینکه کولر گازی به چه اندازه میزان خنک کنندگی و گزمایش دارد به درجه حرارت در فضای باز و میزان گرما در اتاق بستگی دارد. زمانی که تاخیر خنک کننده یا حرارت تقویت می شود کمپرسور با سرعت بیشتری عمل می کند و باعث میزان جریان مبرد می شود. برعکس این کار هم اتفاق می افتد که در طی دمای متوسط هوای متوسط وقتی کمبود حرارت و حرارت باید کاهش یابد کمپرسور با سرعت کم کار می کند. همین امر باعث کاهش مقدار جریان مبرد می شود. زمانی که کولر گازی اینورتر را روشن می کنید کمپرسور با سرعت بالا عمل می کند و اتاق را خنک یا گرم می کند. در همین زمان درجه حرارت اتاق به دمای مورد نظر نزدیک می شود و کمپرسور به پایین می افتد و دما را ثابت نگه می دارد.

 

تفاوت کولر گازی اینورتر با کولر گازی معمولی در چیست؟

 

نکته مهم در انتخاب کولرگازی
در هنگام خرید کولر گازی باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین خرید را داشته باشید. یکی از مهمترین عامل ها آب وهوای شهر شماست زیرا کولر گازی اینورتر و معمولی تا ۴۶ درجه سانتی گراد می تواند به خوبی عمل کند. اگر دما به بالاتر از ۴۶ تا ۵۴ درجه سانتی گراد برسد باید نوع دیگر یعنی تروپیکال را خریداری کنید. به این نکته توجه کنید که کولر های اینورتر با گاز R410A در مقایسه با کولر های R22 دارای سرمای کمتری هستند و بیش تر مناسب برای فضاهای آپارتمانی با تابش نور کم هستند.

مزایا و معایب کولرگازی معمولی و اینورتر
کولر های گازی اینورتر دار دارای موتور با سرعت متغیر هستند. که در مقابل کولر های گازی معمولی از این ویزگی برخوردار نیستند و سرعت کمپرسور ثابت است.
مصرف برق در کولر های گازی اینورتر بسیار کمتر از کولر های گازی معمولی می باشد.
خنک کنندگی در کولر گازی اینورتر بیشتر از کولر گازی معمولی است و در پخش کردن گرمایش بهتر وسریع تر عمل می کند.
میزان صدای کولر های اینورتر بسیار کمتر از کولر گازی معمولی است.
عمر کولر های گازی معمولی کم بوده که در مقابل کولر های گازی اینورتر طول عمر بالاتری دارند.
کولر های گازی اینورتر مجهز به خازن و سیم پیچ استارت نیستند که کولر های گازی معمولی از این ویژگی برخوردار هستند.
کولر های گازی اینورتر سریع تر به دمایی که می خواهید می رسد.
کولر های گازی اینورتر حدود ۳۰ درصد نسبت به دستگاه های سرعت ثابت بهینه تر هستند.
قیمت کولر گازی اینورتر از معمولی بیشتر است. اما با وجود مزایای زیادی که دارد می توان در طول سال هزینه کمتری برای شما داشته باشد.
 

مزایا و معایب کولر گازی معمولی و اینورتر

اگر فضای شما نیاز به کولر آبی دارد با ما همراه باشید
فصل گرما که می رسد اولین چیزی که به آن فکر می کنیم استفاده از یک وسیله برای خنک کردن محیط است. ممکن است که فضا خانه و یا جایی که می خواهید خنک شود برای نصب کولر گازی مناسب نباشد که باید در این صورت از کولر آبی استفاده کنید. کولر های آبی نیز دارای انواعی هستند که باید با توجه به نیاز خود یکی از آن ها را خریداری کنید. کولر آبی معمولی و کولر آبی پرتابل از پر طرفدار ترین نوع کولر های آبی به حساب می آیند. کولر آبی و کولر گازی از پر طرفدارترین وسیله ها برای خنک سازی محیط هستند که استفاده می شوند. دلیل اینکه این دو نوع کولر پر طرفدار هستند این است که بازدهی سرمایی بیشتر، استفاده آسانتر و مقرون به صرفه بودن هزینه های مربوط به نصب، راه اندازی و مصرف انرژی ان ها نسبت به بقیه می باشد. نحوه کار کرد کولر های آبی به این صورت است که هوای گرم وخشک محیط را از بیرون می گیرد و بعد از عبور دادن از پوشال ها و یا پد های سلولزی مرطوب خود آن ها را خنک و سرد می کند و وارد محیط می کند. نکته ای که حائز اهمیت است و باید در نظر بگیرید تا محیطی خنک داشته باشید این است که کولر آبی خریداری کنید که ظرفیت ان جوابگوی محیط باشد.

چرا نباید کولر آبی و گازی را در یک فضا و به طور همزمان روشن کرد؟
 برای روشن کردن کولر گازی و آبی ممانعتی وجود دارد که نباید با هم در یک محیط کار کنند. دلیل اینکه نباید این دو با هم در یک محیط روشن باشند این است که کولر ابی وقتی روشن است رطوبت تولید می کند و کولر گازی رطوبت را به خود جذب میکند و رطوبت محیط را می گیرد. بنابراین اگر این دو با هم د ریک محیط کار کنند د رعملکرد ان ها اختلال ایجاد می شود و ممکن است آسیب ببینند. د رچنین شرایطی  هر چقدر کولر گازی بشتر وبیشتر کار می کند تا رطوبت داخلی را جذب و خارج کند در مقابل آن کولر آبی وقتی روشن باشد رطوبت بیشتری تولید می کند. با جذب زیاد رطوبت توسط کولر گازی که کولر آبی به وجود می آورد، این رطوبت بر روی کویل های اوپراتور کولر گازی جمع م یشود و یک مایع به وجود کم یاورد که باعث کاهش طول عمر کولر گازی خواهد شد.

فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی گزینگ کالا

جامعترین فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی با برندهای ایرانی و خارجی

مهناز عزیزنژاد

نویسنده

142

مقاله

1402/02/25

تاریخ ایجاد