تفاوت موتور تسمه ای و گیربکسی در ماشین لباسشویی

تاریخ ارسال : 1402/11/24

تفاوت موتور تسمه ای و گیربکسی در ماشین لباسشویی

 

تفاوت موتور تسمه ای و گیربکسی در ماشین لباسشویی

مطالب برگرفته از سایت گزینگ کالا

 

یکی از ضروری ترین لوازم برقی که این روز ها در هر خانه ای پیدا می شود و بدون آن شستن لباس ها و پارچه های مختلف امکان پذیر نیست، ماشین لباسشویی می باشد. تولید ماشین لباسشویی علاوه بر اینکه آسایش را به خانه ها آورده است تا حد زیادی باعث صرفه جویی در زمان نیز شده است. به وسیله آن می توانید در کمترین زمان ممکن حجم زیادی از لباس ها را بشویید. ماشین های لباسشویی هر روز پیشرفته تر و بر کیفیت آن ها افزوده می شود. ماشین های لباسشویی در دو نوع موتوذ گیربکسی و تسمه ای تولید می شوند که هر یک دارای ویژگی های خاص خود می باشند و با هم تفاوت دارند. تکنولوژی که در لباسشویی های بدوت تسمه بکار رفته است جدید تر است و بیشتر ماشین لباسشویی هایی که این روز ها تولید می شوند از این نوع هستند. در ادامه مباحث به تعریف هر یک از این دو مدل خواهیم پرداخت و تفاوت موتور تسمه ای و گیربکسی را با هم بررسی می کنیم.

انواع ماشین لباسشویی

از فاکتور های مهمی که در زمان خرید ماشین لباسشویی باید در نظر بگیرید گیربکسی بودن و تسمه ای بودن آن است. باید بدانید فناوری که در ماشین لباسشویی به کار رفته است از چه نوعی می باشد.

 

ماشین لباسشویی گیربکسی که به  آن دایرکت درایو نیز می گویند.

ماشین لباسشویی تسمه ای

ماشین لباسشویی تسمه ای به چه صورت کار می کند؟

ماشین های لباسشویی برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشند دارای قطعات مختلفی می باشند. با در کنار یکدیگر قرار گرفتن این قطعات شستشوی لباس ها به بهترین شکل ممکن انجام می شود. هیدرواستارت، شیر برقی، میکروسوئیچ، موتور الکتریکی، المنت، ترموستات، تایمر و پمپ تخلیه از جمله مهمترین قطعات ماشین لباسشویی می باشند. ماشین لباسشویی دارای قطعه دیگری به نام تسمه است که در ماشین لباسشویی های قدیمی تر  جای گذاری می شد و محل قرار گیری این قطعه در میان دو پولی لباسشویی می باشد. این قطعه با اتصال به موتور و دیگ ماشین لباسشویی باعث چرخش دستگاه می گردد. وظیفه این قطعه این است که انرژی که در میان دو پولی وجود دارد را به دیگ انتقال دهد و باعث چرخیدن آن شود.

 

ماشین لباسشویی تسمه ای

برای این که بخواهیم تفاوت ماشین لباسشویی گیربکسی و تسمه ای در چیست  بهتر است که اول ویژگی های هر یک را بدانیم. لباسشویی های تسمه ای دارای یک سیستم ساده و قابل تعمیر هستند. تعمیر آنها به گونه ای است که هزینه زیادی برای شما در بر نخواهد داشت. ماشین لباسشویی های تسمه ای مدل هایی هستند که تقریبا در خانه ای پیدا می شوند و نسبت به ماشین لباسشویی گیربکسی قدیمی تر هستند. به دلیل قیمت کمتری که نسبت به ماشین لباسشویی گیربکسی دارند خرید آن ها بیشتر است. برای شناخت بهتر این ماشین لباسشویی در ادامه به آن می پردازیم.

 

 

 

ماشین لباسشویی تسمه ای

 

 

 

انواع مختلف تسمه ها در ماشین لباسشویی

تسمه های ماشین لباسشویی انواع مختلفی دارند که عملکرد آن ها به تعداد دور در دقیقه و توان خروجی ماشین لباسشویی بستگی دارد. ماشین های لباسشویی تسمه دار دسته های متفاوتی دارند و دارای شکل های متفاوتی نیز هستند. تسمه ها در شکل های شیاردار، تسمه تایم یا تسمه دندانی، تسمه ذوذنقه ای و ذوذنقه ای دندانی شکل تولید می شوند. این تسمه ها از نظر اندازه نیز در انواع مختلفی موجود هستند که به تسمه های A، B، D طبقه بندی می شوند. تسمه A کوچکترین اندازه را در بین تسمه ها دارد.

 

ماشین لباسشویی با موتور گیربکسی

شرکت های مختلفی در حال تولید کردن لباسشویی های گیربکسی هستند که یک فناوری جدید در عرصه تولید ماشین لباسشویی به حساب می آید. در این نوع ماشین لباسشویی که موتور آن گیربکسی می باشد تسمه قرار نمی دهند. اولین شرکتی که این تکنولوژی را وارد ماشین های لباسشویی کرد. به دنبال آن شرکت های سامسونگ، میدیا، دوو و … از این تکنولوژی برای ماشین لباسشویی های خود استفاده کردند. طبیعی است که با اولین ورود این تکنولوژی از آن استقبال زیادی نشد و دلیل آن هم این بود که وقتی موتور آن ها خراب می شوند هزینه تعمیر آن ها بسیار بیشتر از موتور تسمه ای می باشد.

 

به همین دلیل شرکت های تولیدی تصمیم گرفتند که گارانتی محصولات خود را بلند مدت کنند تا در صورت مشکل بتوانند از خدمات پس از فروش آن استفاده کنند و با خیال راحت تری ماشین لباسشویی های گیربکسی را خریداری کنند. به ماشین لباسشویی هایی که موتور گیربکسی در آن ها به کار رفته است direct drive نیز می گویند. در ماشین های گیربکسی هیچ گونه چرخ دنده ای به کار نرفته است و برای چرخش خود از نیروی مغناطیسی استفاده می کنند و در نتیجه لرزش و صدای کمتری دارند.

 

 

 

تفاوت موتور تسمه ای و گیربکسی در ماشین لباسشویی

 

 

 

مزایای ماشین لباسشویی گیربکسی

استفاده کردن از تسمه در ماشین لباسشویی به دلیل متصل بودن به موتور و لگن باعث پایین آمدن راندمان دستگاه می شود و با حذف کردن تسمه راندمان موتور بالا خواهد رفت.

حذف کردن تسمه و سوار شدن موتور بر روی لگن لباسشویی باعث ایجاد تعادل و بالانس دستگاه و به همین دلیل میزان لرزش و لغزش در ماشین لباسشویی خیلی کاهش می یابد و ماشین لباسشویی ها یگیربکسی لرزش و صدای خیلی کمی دارند.

سرعت و قدرت لگن ماشین لباسشویی که موتور آن ها گیربکسی است بیشتر و در نهایت منجر به تمیزی بیشتر لباس ها می شود.

ماشین لباسشویی های موتور گیربکسی میزان صدای بسیار کمی دارند.

به دلیل اینکه تسمه در ماشین لباسشویی موتور گیربکسی حذف شده است فضای بیشتری در درام لباسشویی وجود دارد و باعث امکان قرار گرفتن حجم بیشتری لباس در ماشین لباسشویی می شود.

این مدل از ماشین لباسشویی ها طول عمر بالاتر و خرابی کمتری نسبت به بقیه مدل ها دارند.

فشار خیلی کمتری به در ماشین لباسشویی های موتور گیربکسی وارد می شود و مصرف انرژی برق در آنها کمتر است و باعث صرف جویی زیادی در مصرف انرژی می شود.

 

 

مزایای ماشین لباسشویی گیربکسی

 

 

 

معایب ماشین های لباسشویی بدون تسمه

با توجه به ویژگی های زیادی که ماشین لباسشویی موتور گیربکسی دارد قطعا دارای معایب خیلی کمی است و این می تواند بر ویژگی های خوب این محصول اضافه کند. همانطور که در بالا گفتیم ماشین لباسشویی های موتور گیربکسی دارای طول عمر بالایی هستند و امکان خرابی در آن ها بسیار کم است. تنها عیبی که این ماشین لباسشویی ممکن است داشته باشد این است که اگر خراب شود هزینه تعمیرات آن زیاد است. بنابراین باید نسبت به ماشین لباسشویی تسمه ای هزینه بیشتری برای تعمیر آن بپردازید. قیمت ماشین لباسشویی های گیربکسی نسبت به مابقی ماشین لباسشویی ها بیشتر است. اما به دلیل طول عمر بالا و خرابی کمتری که دارند ارزش خرید را دارند.

 

مزایا و معایب ماشین های لباسشویی با موتور تسمه ای

از ویژگی های خوب ماشین لباسشویی تسمه دار می توان به این اشاره کرد که در صورت خرابی هزینه تعمیر آن ها خیلی کم است و تعمیرات آن ها آسان تر از مدل های بدون تسمه می باشد. قیمت این ماشین لباسشویی ها نسبت به ماشین لباسشویی های گیربکسی مناسبتر است و قیمت پایین تری دارند. اگر تسمه این ماشین لباسشویی ها خراب شود با پرداخت هزینه خیلی کمی می توانید آن را تعمیر کنید. از معایب این مدل می توان گفت که طول عمر کمتری دارند و در صورت کار زیاد با آن ها امکان خراب شدن تسمه در آن ها زیاد است. ممکن است تسمه ها در اثر کارکرد زیاد دچار پوسیدگی و یا پارگی شوند. دارای میزان صدای زیادی هستند و نسبت به ماشین لباسشویی گیربکسی لرزش بیشتری دارند.

فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی گزینگ کالا

جامعترین فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی با برندهای ایرانی و خارجی

مهناز عزیزنژاد

نویسنده

142

مقاله

1402/02/25

تاریخ ایجاد